Communicatie in de zorg

Verpleegkundigen, maar ook andere zorgprofessionals in de gezondheidszorg, werken doorgaans met mensen die behandeld worden voor een aandoening. Tijdens de behandeling is communiceren tussen de verschillende behandelaars en verzorgers cruciaal. Er zijn tegenwoordig handige hulpmiddelen die gebruikt worden bij communicatie in de zorg, zoals de SBAR, maar ook het hulpmiddel EWS of de Glasgow comaschaal. Communiceren is tevens een belangrijk aspect bij het klinisch redeneren.

SBAR communiceren

SBAR staat voor Situation, Background, Assessment en Reccomondation. Soms kom je de uitgebreidere variant SBARR tegen, waarbij de 2e R staat voor Repeat. Op onze themapagina over SBAR communicatie in de zorg vind je een voorbeeld uit de praktijk. Het model wordt gebruikt bij communicatie over een patiënt tussen twee zorgverleners, bijvoorbeeld in een acute situatie. 

EWS score

Als verpleegkundige meet je regelmatig vitale functies. Deze functies houden het menselijk lichaam in leven en zijn dus van levensbelang. Wanneer deze vitale functies veranderen, kan er een verandering plaatsvinden in de gezondheidssituatie van de patiënt: er kan sprake zijn van een ‘vitaal bedreigde patiënt’. Met de EWS (Early Warning System)  scorelijst monitor je de vitale functies: ademhaling, bloeddruk, hartslag, temperatuur en bewustzijn. Onze themapagina over EWS laat je zien hoe het werkt door middel van een praktijkvoorbeeld. Per instelling en per werkveld kan de EWS iets anders zijn, maar de normaalwaarden komen ongeveer overeen. EWS wordt soms ook anders genoemd, namelijk MEWS, VSS, SIT.

Glasgow comaschaal – EMV

Dit internationaal bekende meetinstrument wordt ingezet om het bewustzijn van de patiënt te beoordelen. De methode wordt veel gebruikt bij patiënten met een neurologische aandoening. Er worden punten gescoord op 3 punten. Hoe hoger de score (maximaal 15) op de schaal, hoe hoger het bewustzijn. Bij 3 punten is de patiënt diep comateus. Kijk op onze themapagina over de glasgowcomaschaal om te oefenen met een voorbeeld uit de praktijk.

Communicatie in de zorg

Goed communiceren in de zorg is cruciaal en soms zelfs van levensbelang. Wees je als verpleegkundige bewust van de hulpmiddelen, methodes en modellen die er bestaan en gebruik ze tijdens je werk. Up-to-date kennis van anatomie en pathologie is daarbij vaak onmisbaar. Klinisch redeneren kan je helpen om beter te communiceren.

 

 

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*