Klinisch redeneren is het begrijpen en verwoorden wat je ziet bij je patiënt of in een situatie. Het helpt je de situatie te overzien en op de juiste manier te interpreteren. Wanneer je dat doet, kun je de juiste verpleegkundige interventies uitvoeren en begrijpen. Klinisch redeneren kun je echter niet zonder een goede basiskennis. Die verzorgende, verpleegkundige (of andere medische) basiskennis doe je op uit je opleiding én daarna uit werkervaring. Je krijgt die kennis namelijk nooit door één keer leren. Herhalen en ervaring opdoen is hierbij van belang.

Marc Bakker en klinisch redeneren

Klinisch redeneren is niet bedacht door Marc Bakker, zoals veel mensen denken. Wat is het dan wel? Klinisch Redeneren is namelijk overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Bakker, zelf verpleegkundige, heeft de methode wel verder ontwikkeld en in Nederland geïntroduceerd. De methode helpt je om interpretaties te kaderen en zo op een juiste manier klinisch te redeneren. Anno 2021 zijn er veel verschillende boeken te vinden over klinisch redeneren, die je kunnen helpen bij je opdracht of casus.

Wat is klinisch redeneren tijdens je opleiding?

Je stage periode is een perfect moment om te gaan klinisch redeneren. Dat is deels echter deels waar. Je komt mooie casuïstieken tegen en kunt veel oefenen. Helaas komt het ook voor dat er regelmatig onvoldoende tijd is om het klinisch redeneren voldoende uit te kunnen werken. Stagiaires lopen hier regelmatig tegenaan. Zorg ervoor dat je als stagiair of leerling verpleegkunde er alles aan doet om ruimte te krijgen om aan klinisch redeneren te werken. Soms betekent dat dat je met je werkbegeleider concrete afspraken moet maken over wanneer je aan de opdrachten kunt werken. Ook kun je aan het begin van de werkdag overleggen met je begeleider wanneer je even kunt gaan zitten en met je opdracht bezig kan. Een andere keer kan het zijn dat je ‘even tussendoor’ tien minuten mondeling klinisch redeneert met je begeleider. Al deze momenten zijn waardevol om klinisch redeneren onder de knie te krijgen.