Het draaien van nachtdiensten heeft geen gunstige effecten op je hormoonhuishouding en gezondheid, zo stellen wetenschappers al jaren. Maar ja, naast echt nachtwerk zoals ploegendienst of een baan in de beveiliging,  dien je in de gezondheidszorg vaak ‘nachten te draaien’. Maar hoe kom je die nachtdienst nu het beste door? Wat kun je het beste eten om zo fit mogelijk te blijven tijdens het werken en hoe zit het met wet- en regelgeving?

Wet- en regelgeving nachtdienst

Omdat nachtdiensten werken extra belastend is voor personeel, gelden er extra strenge regels voor. Wettelijk gezien mag er bijvoorbeeld niet meer dan 10 uur achter elkaar gewerkt worden en geldt er na een reeks van 3 of meer nachtdiensten minstens 46 uur rusttijd. Ook mag een zwangere medewerker ervoor kiezen om tijdens de zwangerschap geen nachtdiensten te werken. Je eigen CAO kan tenslotte ook nog aanvullende regels geven.

Gezonde voeding in de nachtdienst

Met name de verstoorde hormoonhuishouding, door slaaptekort en werken op ongunstige uren, zorgt voor een extra (lekkere) trek in de nachtdienst. Daarbij komt dat je jezelf vaak wel wat gunt in deze dienst. Een ongezonde hap, een grote zak winegums en een blikje energydrink liggen dan op de loer. Helaas zorgen je verstoorde hormonen ook nog eens voor een minder goede vertering. Het klinkt misschien niet zo lekker voor in de nacht, maar het lichaam heeft uiteindelijk meer baat bij een gezondere en lichtere maaltijd met veel eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan een bakje kwark of yoghurt, een handje noten of een cracker met pindakaas. Drink voldoende (water), maar probeer dat in de loop van nacht af te bouwen. Je moet anders vaker plassen wanneer je eindelijk thuis in bed ligt.

Nachtdienst in het rooster

Uiteraard kun je ervoor zorgen om de nachtdiensten zo goed mogelijk door te komen. Je kunt daarbij op de volgende dingen letten. Probeer te letten op een voorwaarts roterend rooster. Dat betekent dat je bijvoorbeeld eerst twee dagdiensten werkt, daarna twee avonddiensten en aansluitend twee nachten. Je lichaam bereidt zich zo beter voor op de nachtdiensten en herstelt ook vlugger. Ook kan er bekeken worden of er werknemers zijn die graag nachtdiensten draaien en medewerkers die dan minder graag doen. Misschien zijn er compromissen te sluiten.